A-
A+
A-
A+
Uusi brändi puhuttelee matkailijoita vahvatunnelmaisilla valokuvilla ja Kohtaa luonnonvoimat -sloganilla. Kuva: Tomi Valo
Tomi Valo
Uudistuneet verkkosivut ja sen myötä suosittu kaamoskamera ovat avautuneet tänään.
Katja Keskitalo
Enontekiön matkailun uusi brändi tuo esiin Enontekiön alueen upean luonnon ja siellä liikkumisen mahdollisuudet. Lisäksi se kannustaa matkailijoita toimimaan alueella vastuullisesti, huomioiden arktisen elämän kodin ja sen asukkaat: ihmiset, eläimet ja kasvit. Uusi brändi on paljastettu tänään avattujen verkkosivujen kautta.
Uusi brändi puhuttelee matkailijoita vahvatunnelmaisilla valokuvilla ja Kohtaa luonnonvoimat -sloganilla. Niiden kautta halutaan tuoda esille luonnossa liikkuminen ja kaikki mahdollisuuden, miten siitä voi vaikuttua. Luonnonvoimat-ajatus viestii myös, että pelkkää aurinkoista keliä meillä ei ole, vaan sää voi yllättää kesken retken tai vuodenajan, ja juuri se voi olla osa alueen viehätysvoimaa ja matkalta syntyviä muistoja.
Luonto näyttää voimansa myös alueen elämässä. Enontekiö on siellä asuvien ihmisten, eläinten ja luonnon koti, vaikka osa alueen luonnosta voisikin näyttäytyä matkailijalle asumattomana erämaana. Alue on täynnä tarinoita, historiaa ja elettyä elämää. Tämän ajatuksen avulla matkailijoiden halutaan kiinnittävän huomiota vastuulliseen liikkumiseen ja toimintaan matkallaan. Se tarkoittaa esimerkiksi poronhoidon huomioimista luonnossa liikkuessa, opaspalveluiden käyttämistä luontoon mennessä sekä tutustumista paikalliseen elämään ja kulttuuriin.
– Uudistunut matkailubrändi kytkeytyy vahvasti osaksi myös Enontekiön tekeillä olevaa, uutta kuntastrategiaa, jonka tavoitteena on myös luoda alueelle lisää elinvoimaa ja vetovoimaa. Myös kuntastrategiassa tärkeitä asioita ovat matkailubrändissä korostuva luonnon hyvinvointi ja Enontekiö arktisen elämän kotina, hyvänä paikkana elää, kertoo kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen.
Brändiuudistus on toteutettu Enontekiön matkailu arvoketjujen kehittäminen -hankkeessa. Osana taustatyötä toteutettiin tänä keväänä verkkokysely alueeseen liitettyjen mielikuvien esiin saamiseksi, ja kysely kohdistettiin niin paikallisille kuin Enontekiöstä kiinnostuneille ihmisille ympäri Suomea. Vastauksissa korostuivat alueen herättämät vahvat rakkauden ja kaipuun tunteet sekä aidon Lapin tunnelma.
– Eniten kyselyn mukaan kotimaisia matkailijoita kiinnostivat Enontekiöllä retkeily ja vaellus, maisemat ja luonnonpaikat, sekä hidas ja tunnelmoiva liikkuminen luonnossa. Maailmankin mittakaavassa ainutlaatuinen arktinen luonto ja sen ilmiöt toimivat vetovoimatekijöinä myös kansainvälisille matkailijoille, paikallista kulttuuria ja elämäntapaa unohtamatta. Uudistuneen brändin myötä nämä alueen vahvuudet tulevat nyt paremmin esiin, ja alue saa arvoisensa ilmeen ja näkyvyyden, iloitsee Kaisa Kasemets, Enontekiön matkailu arvoketjujen kehittäminen -hankkeen projektipäällikkö.
Enontekiön matkailu arvoketjujen kehittäminen -hankkeen rahoittajia ovat Lapin ELY-keskus, EU ja Enontekiön kunta.
Brändiuudistuksen on toteuttanut lappilainen Kota Collective. Enontekiön matkailun uusiin verkkosivuihin voi tutustua osoitteessa www.enontekiolapland.com.
Tänään avautuvien uusien verkkosivujen lisäksi on auennut jo perinteiseksi muodostunut Enontekiön Kaamoskamera. Enontekiön matkailun sosiaalisen median kanavista voi ladata itselleen myös luonnonvoimaa omaan elämään valokuvien muodossa, ja lisätä kuvat vaikkapa oman puhelimen taustakuviksi.
Torstaina 2. joulukuuta ilmestyvässä printtilehdessä aiheesta enemmän.
TIETOLAATIKKO