Muualta Lapista

Tiina Kärjä-Lahdensuu esittelee Savukoskentiellä olevia töyssyjä ja monttuja Sodankylän ja Savukosken kuntien rajalla. Kuva: Tarja Karjalainen

”Me haluamme sen kuntoisen tien, että pysymme hengissä työmatkoilla” – Savukoskentie on kuoleman ränni, joka halutaan kuntoon, katso videot

Savukoskentiellä kannattaa höllätä kaasujalkaa erityisesti Sodankylän ja Savukosken kunnanrajalla: kuoppa tiessä on muuttunut kesän korjauksessa töyssyksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kananmunat ja viinipullo rikki, summaa Tiina Kärjä-Lahdensuu Tanhuan kaupan terassille kokoontuneelle väelle juuri päättämäänsä puhelua.

Kärjä-Lahdensuu vaihtoi matkailuautonsa vanhempaan, kun uudesta alkoivat irtoilla pienillä ruuveilla kiinnitetyt osat.

– Aurauskulmat on kerran vuodessa säädettävä uusiksi ja iskareita kuluu, Tiina Kärjä-Lahdensuu kuvailee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Katso video: Tiina Kärjä-Lahdensuu esittelee Savukoskentiellä, maantie 967:llä, olevaa töyssyä

Savukoskentiestä ollaan yksimielisiä: se on hirveä. Tien vuoksi on jätetty jopa muuttamatta Tanhuaan, sillä työssäkäyvät eivät ole halunnneet ajaa kahdesti päivässä työmatkojaan pitkin Savukoskentietä. Myös matkailijat ovat hajottaneet autojaan tiellä.

– Ei tie voi enää paljon pahemmaksi mennä, sanovat Lokassa mökkeilevät Eija ja Jouni Lavia.

Erään kerran pariskunnan auton takana kiinni olleet polkupyörät tipahtivat maantielle Savukoskentietä ajettaessa. Pyörät säilyivät ehjinä, mutta tien kunto hirvittää.

Tie pitää peruskorjata kokonaan oikean tien levyiseksi, nyt se on kapeaa silkkinauhaa.

Katso video Savukoskentien huonokuntoisella kohdalta.

Savukosken kunnanvaltuuston puheenjohtaja Kari Kilpimaa on sitä mieltä, että Sodankylän ja Savukosken kuntien tulee ryhtyä yhdessä aktiivisesti ajamaan tien kunnostamista. Liikenneministeri Lulu Ranne aiotaan kutsua ajelulle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Pitää uudistaa ne hakemuksen liikenneministeriöön, jollaisia on tehty aikaisemminkin, Kilpimaa sanoo.

Hänen mukaansa Itä-Lappiin on viime vuosina ollut todella vaikeaa saada rahoitusta mihinkään hankkeeseen.

– Tuo tie on kuoleman ränni. Talvella sitä niinkin ajaa pimiässä, kun ison auton valot näyttävät, että nyt on tulossa rekka vastaan. Tie pitää peruskorjata kokonaan oikean tien levyiseksi, nyt se on kapeaa silkkinauhaa. Etelä-Suomessa rakennetaan teitä, jotta ihmisten työmatka lyhenee viidellätoista minuutilla. Me haluamme sen kuntoisen tien, että pysymme hengissä työmatkoilla. Myös matkailullisesti tie on tärkeä, Kilpimaa sanoo.

Töyssyn jälkeen tiessä olevat jarrutusjäljet kertovat siitä, että tietä tuntemattomat ovat tehneet paniikkijarrutuksen siihen törmättyään.
Tanhuan kaupalle kerääntyi väkeä kertomaan Savukoskentien kunnosta. Vasemmalta mm.: Raili Kangas, Pirkko Kolkka, Pirkko Pyhäjärvi, Unto Kangas sekä Eija ja Jouni Lavia. Kuva: Tarja Karjalainen

Menneenä kesänä Savukoskentietä on paikkailtu. Tietä kulkevien mielestä se on mennyt paikkauksista jopa huonompaan kuntoon. Paikoitellen montut ovat muuttuneet korjauksessa töyssyiksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Vitsiltä tuntuu siinä kunnanrajalla, missä toivotetaan tervetulleeksi Savukosken erämaakuntaan ja saman tien auto jysähtää asfalttiin. Kunnon pamaus ja kokemus villistä erämaasta, Tiina Kärjä-Lahdensuu kärjistää.

Hänen mukaansa töyssyn jälkeen tiessä olevat jarrutusjäljet kertovat siitä, että tietä tuntemattomat ovat tehneet paniikkijarrutuksen siihen törmättyään.

– Sodankylän suunnasta tulevat tien vakikäyttäjät tietävät kiertää töyssyn vasemmalta puolelta ja Sodankylään päin mennessä pitää hidastaa, ettei auton pohja vastaa töyssyyn, Tiina Kärjä-Lahdensuu kuvailee.

Jonkin matkan päässä ennen ylämäkeä keskellä tietä on kuoppa, josta tunkee kivi esiin. Paikka on maalattu punaisella maalilla ja kiven kärkeä on tasoitettu. Tietämättömän auto jysähtää monttuun ilkeästi.

Savukoskentie on rakennettu 1956, eikä sitä ole kokonaan peruskorjattu valmistumisen jälkeen. Edellisen kerran tietä korjattiin kymmenisen vuotta sitten. Silloin rahat saatiin, kun tiellä sattui kuolemantapaus. Rahoilla rakennettiin ohitusta helpottavat levikkeet.

– Laskimme silloin, että tiessä on kahdestatoista neljääntoista erityisen huonoa kohtaa ja kuvittelimme, että tietä ryhdytään korjaamaan Kelujärven suunnasta Hihnavaaraan päin ja korjataan niin pitkälle kuin rahat riittävät, Pentti Lahdensuu muistelee.

Raili Kangas on lopettanut polkupyöräilyn tien huonon kunnon vuoksi.

– Kiurujärven mökille voisi pyöräillä, mutta en enää uskalla. Tien laidassa on sorakkoa, jossa pelottavaa ajaa. Keväällä tie on pahimmassa kunnossa. Talvella tie on kapea, mutta tasaisempi ajaa lumen ansiosta, Raili Kangas sanoo.

Tanhuassa tiedetään ihmisiä, jotka olisivat kiinnostuneita asumaan Tanhuassa, mutta eivät ole halunneet jäädä tai uskaltaneet muuttaa kylään, kun huonokuntoista tietä kulkeminen pelottaa.

– Jos aamuin illoin pitäisi kulkea tietä työhön, se ei innosta.

Tanhuasta Hihnavaaran suuntaan tie halkeilee keskeltä, mikä kertoo Unto Kankaan mielestä siitä, että tien pohja on sortumassa.

– Ei tätä tietä ole tarkoitettu ajettavaksi nykyisenkokoisilla henkilöautoilla ja raskailla rekkakuormilla, Unto Kangas sanoo.

Tanhuan kaupalle kerääntyneellä väellä ovat yksimielisiä siitä, että Savukoskentie on hirveä. -Yksi hyvä puoli on se, ettei se enää huonommaksi voi mennä, he sanovat. Kuva: Tarja Karjalainen

Tanhuaan kokoontuneet tien käyttäjät toivovat, että Savukosken ja Sodankylän kunnan päättäjät lähtisivät ajamaan aktiivisesti Savukoskentien kuntoon saattamista.

– On se ihme, että ensin laitettiin kuntoon tuo Luiron silta, joka oli ainoa tasainen osa tietä. Ei me vielä täältä olla mihinkään muuttamassa, mutta tie pitäisi saada kuntoon, sanoo Raili Kangas sanoo.

Savukoskentie on huonokuntoinen koko 75 matkallaan Sodankylästä Hihnavaaraan.

Tien kehnosta kunnosta kertova liikennemerkki Kelujärvellä. Kuva: Tarja Karjalainen
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä