Vanhenevatko jotkin automerkit muita nopeammin? Osien käyttöiässä selviä eroja
Automerkkeihin liittyy vahvoja mielikuvia. Osa koetaan tilastoja näkemättäkin muita kestävimmiksi ja korkealaatuisimmiksi. Automerkkien ja -mallien välillä onkin suuria eroja osien kestossa. Halvemmissa autoissa voidaan esimerkiksi käyttää osia, jotka on valmistettu heikommista materiaaleista. Myös autoilija voi aina vaikuttaa auton käyttöikään.
Voiko vanhenemista hidastaa?
Auto ei kulu pelkästään vuosien mukana – se kuluu myös sen mukaan, miten sitä käytetään ja huolletaan. Esimerkiksi määräaikaishuolto on enemmän kuin pelkkä rutiini: se on vakuutus siitä, että pienet viat huomataan ajoissa. Huoltokirja kertoo konkreettisesti, miten autosta on pidetty huolta.
Hyvä lähtökohta on aina käyttää myös vain laadukkaita varaosia. Ja vain sellaisia, jotka on suunniteltu juuri sinun automalliisi. Esimerkiksi kaikki Opel varaosat eivät ole universaaleja, jotka sopisivat kaikkiin Opeleihin. Tämän vuoksi esimerkiksi Opel varaosat pitää ostaa aina osanumeron, oman korimallin tai oman rekisterinumeron avulla.
Yleisesti on hyvä suosia alkuperäisosia, mutta usein tarvikeosat hoitavat tehtävän yhtä hyvin. Tarvikeosat voivat olla myös huomattavasti alkuperäisosia halvempia. Jos varaosia tilaa netistä, on syytä käyttää vain luotettavia verkkokauppoja.
Vanhenemisen hidastamiseen voi vaikuttaa myös ajamalla tasaisesti, välttämällä aggressiivista ajotapaa ja reagoimalla outoihin ääniin tai tärinöihin ajoissa. Viat ja vauriot kannattaa korjata ennen kuin ne kasvavat tai leviävät laajemmalle.
Mitkä osat paljastavat kulumiserot parhaiten?
Kaikki autot kuluvat. Mutta eivät samalla tavalla ja yhtä nopeasti. Eri automerkkien ja -mallien välillä voi olla yllättävän suuria eroja siinä, mitkä osat kestävät – ja mitkä eivät.
Jarruosat ovat hyvä esimerkki. Toisissa autoissa jarrupalat kuluvat jo 20 000 kilometrissä, toisissa kestävät tuplasti. Alustanosat, kuten tukivarret ja koiranluut, paljastavat myös laatueroja osissa tai suunnittelussa. Ne joutuvat jatkuvaan mekaaniseen rasitukseen ja iskunvaimennukseen. Halvemmissa osissa holkit voivat löystyä yllättävän nopeasti.
Sytytysjärjestelmät ja muut sähkökomponentit ovat myös osa-alue, jossa laatu vaihtelee. Sytytyspuolat, johdot ja anturit eivät kestä kaikissa autoissa yhtä pitkään. Sama koskee moottorin apulaitteita, kuten ohjaustehostimen pumppua tai vesipumppua.
Jakohihna on myös hyvä esimerkki. Joissakin moottoreissa vaihtoväli on 60 000 km, toisissa 200 000 kilometriä. Myös termostaatin suhteen vanheneminen voi vaihdella merkittävästi eri automallien kesken.
Käytettyä autoa ostaessa on syytä olla tarkkana. Selvitä huoltokirjasta ovatko kriittiset osat vaihdettu valmistajan ohjeiden mukaan. Hyvin monilla ihmisillä on huonoja kokemuksia käytetyn auton ostamisesta.
Tyyppiviat ja muut syyt kulumisen taustalla
Eri autojen kulumisnopeus ei ole sattumaa. Yksi iso tekijä on materiaalivalinta. Esimerkiksi halvemmat muovikomponentit eivät kestä yhtä hyvin kuin metallivaluosat tai laadukkaat komposiitit. Tuotannon laatu vaikuttaa myös.
Suunnittelun huolellisuus merkitsee myös paljon. Jos jokin osa on ahtaasti sijoitettu tai altistuu kuumuudelle tai tärinälle, se ei välttämättä kestä normaalissa käytössä pitkään. Eikä kaikki alkuperäisosatkaan ole samanlaisia. Jotkut merkit teettävät osat aliurakoitsijoilla, ja silloin lopputuloksen taso voi vaihdella enemmän kuin luulisi. Tällaisista asioista syntyy tyyppivikoja, joita on käytännössä kaikissa autoissa.
Osien käyttöiälle on usein annettu valmistajan määrittämät vaihtovälit. Jos niitä ei noudata, ongelmat voivat kasvaa. Aina ei myöskään kannata korjata kaikkea itse, jos ei tiedä, mitä tekee. Väärin tehty korjaus voi rikkoa viereisiäkin osia.
Auton korjaaminen voi maksaa maltaita, mutta korjauskuluissa säästämiseen on olemassa keinoja. Esimerkiksi alennusmyynnit, kuten Black Friday, tarjoavat usein työkaluja ja varaosia järkihintaan, olipa hakusessa sitten Opel varaosat tai minkä tahansa muun automerkin osat. Oikeilla valinnoilla voi säästää rahaa ja lisätä auton käyttöikää.