Näin tunnistat, onko nettikauppa luotettava vai huijaus

Verkko-ostaminen on helpompaa kuin koskaan – sekä hyvässä että pahassa.

Kuluttaja voi nykyisin ostaa tarvitsemiaan tuotteita verkkokaupasta helposti ja nopeasti. Tämä on osaltaan kannustanut rikolliseen toimintaan: viime vuosina huijauksiin keskittyviä tekaistuja verkkokauppoja on syntynyt kuin sieniä sateella.

Tekoälyn aikakaudella on vaikeaa erottaa luotettava verkkokauppa huijauksesta. Seuraavien vinkkien avulla työ helpottuu merkittävästi.

1. Tarkista verkkokaupan taustat

Luotettava verkkokauppa kertoo toiminnastaan avoimesti. Varmista, että sivustolla kerrotaan yrityksestä ainakin seuraavat tiedot:

  • Y-tunnus
  • yhteystiedot (osoite, postiosoite, sähköposti, puhelinnumero)
  • perustamisvuosi
  • tiedot yrittäjästä/henkilöstöstä.

Yrityksen olemassaolon voi varmistaa hakemalla sen tietoja kaupparekisteristä. Mitä tuoreempi yritys, sitä tarkemmin se on syytä tutkia. Myös verkkotunnuksen ikä kertoo paljon: jos osoite on rekisteröity vasta hiljattain, kyse voi olla nopeasti pystytetystä huijaussivustosta.

Tarkista lisäksi, onko yrityksellä tilejä sosiaalisen median palveluissa. Some on nykyisin tärkeä viestintä- ja markkinointikanava. Jos tiliä ei löydy mistään palvelusta, kannattaa olla varuillaan.

Yrityksen lisäksi tietoa voi etsiä myös yrittäjästä tai yrityksen perustajista. On epäilyttävää, jos mitään ei löydy.

2. Kiinnitä huomiota sivuston ulkoasun yksityiskohtiin ja turvallisuuteen

Tekoälyn myötä huijaussivustot näyttävät ja kuulostavat todella uskottavilta. Siksi katseet kannattaa suunnata yksityiskohtiin: epäilyttävän idylliset kuvitus- ja tuotekuvat, toistuvat käännösvirheet tai rikkinäiset linkit voivat paljastaa verkkokaupan huijaukseksi.

Kuvien suhteen esimerkiksi valotuksen suunta, epäluontevat heijastukset tai toistuvien kuvioiden, kuten paneelien tai reunakivien kuviovirheet ja epäsäännölliset mitat, ovat merkkejä tekoälyn käytöstä.

Vahvistusta epäilyille voi hakea Googlen käänteisellä kuvahaulla. Jos tuote löytyy useista verkkokaupoista eri nimillä, kyse voi olla sarjahuijarin luomasta verkkokaupasta. Kuvatiedostoon unohtunut tekoälypalvelun nimi, kuten ChatGPT, voi sekin olla merkki tekoälyn käytöstä.

Turvalliset verkkokaupat käyttävät https-protokollaa, jonka tunnistaa osoiterivin https://-merkinnästä ja suojatusta yhteydestä kertovasta lukkoikonista. Tämä tarkoittaa, että sivusto käyttää salausta tietojen suojaamiseen. Jos merkintä puuttuu, henkilötietojen syöttäminen ei ole turvallista.

3. Tarkista maksutavat ja palautusehdot

Luotettava nettikauppa tarjoaa tunnettuja ja turvallisia maksutapoja, kuten Paytrail, Klarna, Visa, Mastercard, PayPal tai verkkopankki. Jos ainoa vaihtoehto on suora pankkisiirto tai korttitietojen lähettäminen sähköpostilla, kyse on todennäköisesti huijauksesta.

EU-alueen verkkokaupassa kuluttajalla on aina 14 päivän palautusoikeus. Luotettavat verkkokaupat kertovat palautusoikeudesta avoimesti ja antavat selkeät ohjeet siitä, kuinka tuotteen palauttaminen onnistuu.

4. Suhtaudu alennusmyynteihin kriittisesti – erityisesti Black Fridayn ja muiden kampanjoiden aikana

Epärealistisen halpa hinta on klassinen huijauksen merkki.

Black Friday ja muut kansainväliset ostopäivät ja alennuskampanjat lisäävät nettihuijauksia säännöllisin väliajoin. Black Friday on rikollisille kätevä savuverho, koska silloin nimellisesti merkittäviä alennuksia mainostetaan aggressiivisesti kaikkialla. Riski joutua huijauksen kohteeksi on koholla Black Fridayn aikana.

Onneksi jo maalaisjärki auttaa tunnistamaan alennusmyyntihuijauksen. Jos trendituotteen hinta on liian edullinen ollakseen totta, se ei ole totta. Tuotteen käypä hinta selviää usein nopeasti, kun sitä vertailee tunnettujen kauppojen hintoihin.

Huijareilla on myös tapana yhdistää kiireen tuntu halpaan hintaan. “Vain tänään”, “viimeinen kappale”, “loppuunmyyntialennus” ja muut kiirettä luovat kehotteet houkuttelevat tekemään ostopäätöksen nopeasti – jolloin huijaukseen tulee haksahdettua helpommin.

5. Selvitä, mitä muut ostajat sanovat

Asiakasarviot ovat luotettavampia kuin mainoslauseet. Asiakkaiden kokemuksiin voi tutustua esimerkiksi Google Maps -palvelussa ja sosiaalisessa mediassa. Ongelmia on tiedossa, jos samaan kauppaan liittyy toistuvasti kertomuksia toimitusten puuttumisesta tai rahojen palautuksen viivästymisestä.

Myös täydellinen hiljaisuus on vaaran merkki. Yritys, josta ei löydy yhtään arviota, on todennäköisesti joko uusi tai tekaistu – joskus molempia.

Toimi näin, jos epäilet huijausta tai tulet huijatuksi

Jos huomaat ongelman ajoissa, älä missään nimessä syötä maksutietoja, vaan sulje sivu välittömästi.

Mikäli olet jo maksanut, ota heti yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi ja pyydä maksun keskeytystä. Joissain tapauksissa voit saada menettämäsi rahat takaisin.

Ilmoita rikoksesta Kyberturvallisuuskeskukselle ja poliisille ja tallenna kaikki todisteet, kuten sähköpostit, tilausvahvistukset ja kuvakaappaukset. Mitä nopeammin toimit, sitä paremmat mahdollisuudet on saada rahat takaisin ja estää muita joutumasta samaan ansaan.

Luotettava verkkokauppa on ensimmäinen askel kohti kestävää asiakassuhdetta

Luotettava verkkokauppa ei synny sattumalta.

Me Wuohella autamme yrityksiä rakentamaan turvallisia, helppokäyttöisiä ja myyviä verkkokauppoja. Meillä on lähes kymmenen vuoden kokemus Shopify-verkkokauppa-alustojen suunnittelusta ja vahvaa osaamista verkkokaupan markkinoinnista.

Tutustu palveluumme ja ota askel kohti toimivaa verkkokauppaa.